Dag 21 - Grand Canyon

Door de Hermansjes - 20-08-2017 06:22

Vandaag hebben we meerdere dingen op het programma staan, maar wel allemaal erg leuke. We moesten tegen kwart voor 9 bij Ken’s Tours zijn, want we hadden daar een tour gereserveerd door de Lower Antelope Canyon. We waren er keurig op tijd, maar het was al wel druk en dus moesten we even goed kijken waar we die enorme camper een beetje goed konden parkeren … is goed gegaan. Omdat we er op tijd waren konden we ook nog mee met een groep eerder. Wij werden met 8 andere mensen toegewezen aan de gids Booboo, die boven de grond helemaal incognito was. Gaf eerst wel een beetje een rare indruk – pet op, lap voor zijn gezicht en daar overheen nog een zonnebril – maar toen we eenmaal in de schaduw waren deed hij dat allemaal af. Ook wel logisch eigenlijk, dat wanneer je de hele dag in de zon werkt, dat je je dan goed beschermt. We dachten dat we vlot op pad gingen, maar aan het begin van de canyon moesten we nog een tijd wachten, omdat je de canyon ingaat via 5 trappen en niet iedereen is daar even behendig in (was ook 1 hele steile). Tijdens het wachten gaf Booboo ons alvast wat uitleg over de canyon en stelde hij voor iedereen de telefoon/camera in op de goede foto stand. Eenmaal binnen was het erg mooi en door die stand van de camera kreeg je echt prachtige foto’s. Hij heeft ook een paar keer met Anouk haar camera een hele mooie foto gemaakt en tot 3 keer toe familiekiekjes voor iedereen van de groep. Voor ons was een groep van een andere operator en die gids deed dat allemaal niet. Was een man van die groep die meer naar onze gids keek met betrekking tot foto’s maken dan dat hij naar zijn gids luisterde.

Toen we weer vertrokken bij Ken, was het maar een aantal kilometers voor onze volgende punt van de agenda. Even onder Page ligt de Horseshoe Bend, een kronkel in de Coloradorivier in de vorm van een hoefijzer. Dit was wel weer een wandeling van 1200 meter bergaf heen en dus bergop terug door mul zand, maar met alle training die wij de afgelopen weken hebben gehad, viel dit wel mee. Het uitzicht op de Bend was prachtig, maar wel doodeng. Wilde je het hele hoefijzer namelijk op de foto krijgen, dan moest je echt op het randje staan. En daaronder zat niet nog een andere richel, nee … daar ging het meteen steil naar beneden. Anouk en Niels vonden volgens mij dat we maar overdreven, maar ja … als je hoogtevrees hebt. Na ook dit aanschouwt te hebben, konden we verder richting de Grand Canyon.

Hier hebben we maar één nachtje, dus gaan we voor dat we naar de campground gaan langs de verschillende uitzichtpunten. We kwamen het park aan de oostkant in en het eerste wat je dan tegenkomt op de Dessertview Drive is het Dessert View Point met o.a. de Watchtower. Die eerste blik op de Grand Canyon is toch wel bijzonder. Het is eigenlijk de bekendste en grootste canyon van Amerika en als je in de buurt bent, moet je hem zeker gezien hebben. Hij is wel heel anders dan de andere canyons waar we geweest zijn. Dit is meer een canyon om naar te kijken en minder om door te wandelen. Als je dat wel wilt, zou je al een meerdere dagen hike moeten doen. Zijn ook even de Toren in gegaan en naar boven geklommen. Als je hier boven staat, sta je op het hoogste punt van de Grand Canyon. De toren was van binnen erg mooi beschilderd met allerlei Navajo tekeningen. Na de Dessert View nog gestopt bij Lipan Point, waar vandaan je het beste zicht hebt op de Colorado rivier en daarna nog bij Grand View Point, waar vandaan je de Horseshoe Hill en het mijnwerkerskamp kon zien. Toen was het tijd om naar de campground te gaan.

We zaten op het Trailer Village RV Park en kregen plek K70 toegewezen. We hebben hier gewoon Full Hookup, maar wifi is hier natuurlijk niet. Toen we op een gegeven moment bij de camper zaten, kregen we bezoek van een Elk en haar jong die echt vlak bij ons kwamen grazen. Zijn echt wel enorm grote beesten, maar ze waren erg rustig. Tegen half 6 zijn we met de blauwe shuttle naar Market Plaza gereden en hebben daar bij het Yavapai Lodge Restaurant gegeten. Ook hadden we daar wifi, dus konden we even weer de contacten onderhouden (behalve ik, want mijn telefoon accepteert blijkbaar geen open wifi-netwerken en doet het dus niet). Hadden de laptop meegenomen, omdat ik de vorige verslagen al wel had gemaakt, moesten alleen nog foto’s bij. Helaas … ik kon de verslagen er wel alvast inzetten -  ging dus wel naar de Tioga site – maar foto’s uploaden lukte niet. Dat worden dus waarschijnlijk straks 3 verslagen kort achter elkaar aan. Nog even in het winkeltje gekeken en toen terug gelopen naar de camper, waar we nog even hebben genoten van de foto’s en filmpjes van de afgelopen dagen.