Dag 16

Door Weer naar Canada - 22-09-2018 05:45

Donderdag 20 september

De dekentjes kwamen goed van pas deze nacht. Behalve dat het koud was heeft het ook nog een poosje stevig geregend. Toen we opstonden was het gelukkig al weer droog. Het was bewolkt, maar het zonnetje brak af en toe door. Het is wel verder de gehele dag koud gebleven. Boven de 10 graden kwam het niet! Ook af en toe een stevige wind die een dikke trui wel nodig maakte bij onze uitstapjes. En de lange broeken weer aan!

We gaan richting Grand Teton National Park. Eerst in West Yellowstone de kaarten voor de kleinkids op de post gedaan en toen door naar het Yellowstone Park. Het eerste deel tot Old Faithful hadden we gisteren al gedaan, dus konden we overslaan. We zijn doorgereden naar West Thumb. Hier is een geyser waarvan het hete water rechtstreeks in het Yellowstone Lake stroomt. Vreemd gezicht dat een geyser in het meer ligt en vandaar uit heet water in het Lake laat stromen. Er waren meerdere geysers op dit platform, waarvan veel in verschillende kleuren. Foto’s volgen. Het was fris (zeg maar koud) aan de oever van het Lake maar de moeite waard! In de camper de kachel weer op hoog en het is zo weer lekker.

Daarna een stop bij Lewis Lake met mooie vergezichten met even verderop in de Lewis River dus een Lewis Fall! Verrassend niet waar? Maar het was prachtig om te zien. De rivier is ons blijven volgen tot de uitgang van het Yellowstone Park. Daarna heette hij (of zij?) de Snake River.

Daarna gingen we Grand Teton National Park in. We reden langs het Jackson Lake. Op vele plaatsen had je een vrij uitzicht op hoogste bergen in dit park, namelijk Mount Moran en Mount Teton. Respectievelijk 3842 en 4197 meter hoog. Vanaf onze positie leek dat niet erg hoog. Zelf stonden we op een hoogte van ongeveer 2100 meter. Maar dat gebergte is zeer indrukwekkend, zo mooi en zo hoog. Er staan meerdere hoge bergen allemaal boven de 3500 meter!

Langs de kanten van de weg was ook al waar te nemen dat de herfst er aan kwam. De Indian Summer was hier van toepassing. Bladeren van bomen waren al aan het verkleuren van geel tot rood en alle kleuren er tussen in. Het valt hier meer op omdat er minder (groenblijvende) dennenbomen tussen staan. Schitterende foto’s gemaakt. Bij Colter Bay Village even een pitstop gemaakt omdat we geen voedsel voor de avond meer hadden. Was een povere supermarkt met nog weinig spullen in de winkel. Het is end of season en er wordt niet meer aangevuld. Toch de nodige dingen kunnen bemachtigen. Later bleek dat we vanavond de plannen hebben gewijzigd!

Op het program stond de Chapel of the Sacred Heart. We zijn de afslag totaal voorbij gereden. Na 10 mijl kwamen we er achter en zijn terug gereden. Over de Jackson Lake Dam gereden en toe kwamen we bij de kerk. Van binnen en buiten bekeken en daarna wilden we richting onze camping.
Thuis op Google Maps hadden we Moran gevonden en daar de route naar gepland. De camping had een adres in Moran. Dus wij reden naar Moran Junction, zoals Google had aangegeven. Helaas geen camping te vinden. Na twee keer verkeerd te zijn gereden hebben we de Tomtom er maar bij gepakt. Het adres was niet bekend! Toen het idee om op de Tomtom maar eens te kijken bij campings. En ja hoor, gevonden. Wat bleek: de camping lag nog vóór de ingang van het NP Grand Teton. We konden dus helemaal terug richting Yellowstone! Het kostte wel even tijd, maar nu zagen we de vergezichten ook van de andere kant. Ook een voordeel.
Om half zes waren we bij de camping. Onderweg al besloten dat we in het daar aanwezige restaurant uit eten zouden gaan.
Eerst een drankje genomen (hadden we verdiend) en de route voor morgen even goed bekeken. Ook wat we nog wilden bekijken in Grand Teton NP.

Het eten was voortreffelijk. We hebben genoten.
Daarna terug naar ons hutje en koffie gedronken en daarna een spelletje kaart.

Nog even een ding. Langs de wegen hier staan constant waarschuwingsborden dat je rekening moet houden met overstekende beren, elanden en ander wild. Tot op heden hebben we alleen bisons en elks (een groot soort hert)  gezien. Elanden en beren dus nog niet. We spraken met de receptioniste van deze camping en zij vertelde dat zij hier een jaar werkt en in die tijd slechts 2x een beer had gezien en 1 eland. Geen wonder dat wij ze niet tegen komen! Op alle folders en aankondigingen staat: kom kijken naar onze beren en elanden. Allemaal propaganda die nergens op slaat. Maar daar waren we al eerder achter gekomen in Canada. Van het zelfde laken een pak! In 5 weken 2x een beer gezien die hard de weg overstak.

We kunnen het bericht van vandaag niet verzenden omdat er totaal geen wifi is. Dus nu 2 berichten.

Gereden: 163 mijl (inclusief de extra mijlen)

Jessica 03-10-2018 16:42 {{button-55894}}

Het zien van beren is prima te doen in Noord-Amerika mits je van tevoren je verdiept in waar ze het meest gezien worden en op welke tijdstippen en in welke periode van het jaar. Dit jaar zijn wij ook naar Yellowstone NP geweest en zagen op 1 dag wel 10 zwarte beren. Op een andere dag 2 zwarte beren en weer een andere dag 2 grizzlyberen. Na 9 rondreizen in Noord-Amerika (in verschillende gebieden van Canada en de VS, zowel west als oost) hebben we nog elke vakantie beren gezien, met een maximum van 30 beren in 1 vakantie. Wij reizen met een auto. Een camper maakt meer lawaai en jaagt dieren eerder weg, zeker in rustige gebieden.

Jessica 03-10-2018 16:52 {{button-55895}}

Het is onze ervaring dat Rocky Mountain NP een hele goeie plek is om elanden te zien. Dit jaar zagen we er hier weer 8. Ook hier geldt weer dat je moet weten waar je ze kunt tegenkomen. Ik las in jullie verslag dat jullie tot het Alpine Visitor Center zijn gereden. Als je vanaf daar doorrijdt richting Grand Lake dan is daar op een gegeven moment een gebied waar veel elanden leven.