Maandag 10 augustus: Tofino.

Door A.F. Weidema - 11-08-2015 02:24

Vandaag stond er nog een uitstapje op het programma, namelijk Whale Watching, het spotten van walvissen voor de kust van Tofino, de zogenaamde Clayoquot Sound. Dit is een groot gebied van inhammen en eilandjes, zogenaamde Sounds en Inlets hier aan de kust. Dit is een visrijk gebied, waar vele vissoorten eitjes leggen om te worden bevrucht. Die bevruchte eitjes zijn weer voedsel voor veel soorten vogels, beren, zeehonden, zee-otters, zeeleeuwen en walvissen. Vandaar dat die beesten hier leven of voorbij zwemmen.
Om 9 uur voeren we weer dik ingepakt weg. We hadden nu ook nog een regenjack, muts en handschoenen aan. We hadden geluk dat het niet echt koud was en de wind ook erg meeviel, maar we voeren in tegenstelling tot gisteren een heel eind op open zee langs de kust en wel met hoge snelheid. De zodiac maakte dan stevige klappen op het water.
Als onze gids wat zag werd er gestopt en vertelde hij veel over de flora en fauna van dit gebied. Hij bracht dit met veel enthousiasme!
Na een paar baldeagles, zeehonden, werd er een walvis gespot. Deze kwam elke 2 tot 4 minuten boven water om lucht te halen. Dan was het hopen dat z'n staartvin ook goed boven water kwam, wat niet elke keer gebeurde. Even later werd er nog een tweede walvis gezien. Daar konden we ook redelijk dichtbij, dat wil zeggen op zo'n 100 m. komen.
Na een tijdje werd de terugvaart ingezet. We voeren zo'n 25 minuten op hoge snelheid over de oceaan richting Tofino terug. Dit is wel vrij heftig, maar ook heel leuk.
Onderweg kwamen we de zee-otters tegen en op het eind de groep zeeleeuwen, die lui op de rotsen lagen.
Na bijna 3 uur varen en kijken, kwamen we weer in Tofino aan, waar een warme kop kamille-thee op ons wachtte. Al met al weer een schitterende en succesvolle ervaring.
Ondertussen is het weer opgeknapt; de zon schijnt eindelijk weer goed. Vanmiddag hebben we onze klapstoelen meegenomen naar het strand, waar we lekker wat gelezen hebben. Ondertussen heeft Pietsje nog een laatste was gedraaid, zodat we het qua kleding tot thuis uit kunnen houden.
De tijd begint nu wel op te schieten, nog 2 nachtjes Victoria en dan weer op naar Vancouver. Dan is de cirkel rond!

Ulrike 11-08-2015 07:15 {{button-34012}}

Mooi, mooi, mooi!
Ik hoor buiten de kleine kippen van onze buren kakelen, ook leuke dieren toch? Is die nu jaloezie?

Dineke 11-08-2015 08:14 {{button-34020}}

Weer een prachtige belevenis! De foto's zijn niet allemaal goed te zien, maar dat kan ook aan mijn telefoon liggen. Gaat het wat beter met Freek zijn kies? De vakantie is nog niet voorbij he! Lekker verder genieten van de komende dagen. (ik moet weer in het gareel, ben onderweg naar Sneek voor mijn eerste werkdag na de vakantie 😏)

Janke Stiemsma. 11-08-2015 12:41 {{button-34061}}

Wat een schitterende belevenis weer,deze reis vergeten jullie nooit weer!
Avontuurlijk met geweldige resultaten.
Wij hebben gisteren met z,n drieën Hendrina
Marije en ik er een heel bijzondere herdenkingsdag van gemaakt,omdat Yme twee jaar geleden onverwacht overrleed.
Wij hebben nu de dag ingevuld op de manier zoals we toen met hem wilden doen ,nu op eigen benen uiteraard.
Jullie alvast een goede terugreis toegewenst,bedankt voor deze prachtige reis met schitterende scherpe foto,s.
Nu mocht ik het meebeleven.TIGE TANK OANT SJEN!!

Stefan Bokhorst 11-08-2015 14:53 {{button-34067}}

Hoi Freek,
Opeens bedacht ik mij dat jullie bezig zijn met een mooie reis dus heb de verhalen even opgezocht. Inmiddels heb ik alle verhalen gelezen en volgens mij een erg indrukwekkende en mooie reis! Als ik dat zo zie met een camper dan lijkt mij dat toch ook wel wat hoor. Wie weet voor een volgende trip! Ook geweldig die beren spotten en walvissen! In het echt zijn dat soort dingen zoveel mooier dan op tv of van de foto's! Als ik het goed begrijp gaan jullie alweer richting het einde. Dus geniet nog even goed!
Sterkte met je ouders en hopelijk al wat minder last van de kies.
Gr. Stefan

Iet 12-08-2015 19:01 {{button-34167}}

Goed dat jullie de dieren toch zo duidelijk in beeld hebben gekregen met al die schommelingen!