Dag 19 Whistler, wandelen, watervallen en winkelen.

Door Fritzel - 25-06-2019 03:51

Het is vandaag de dag van de 3 W’s, reuze bekend zeker in Canada en helemaal in Whistler wat we wel het Wassenaar van de Costal Moutains kunnen en mogen noemen. Alles is daar duur en straalt luxe uit. Echt een dorp voor ons dus, NOT!!!

Maar laten we bij het begin beginnen, rustig ontbijten na het douchen en op pad richting Brandywine Park waarvan wij een paar dagen geleden van een paar Australiërs gehoord hadden dat het best mooi was. Het park ligt voor de verandering eens gewoon om de hoek. SRV wagen geparkeerd en ineens zien wij bordjes dat je niets in je auto moet achterlaten omdat er dieven kunnen zijn. Voor het eerst deze vakantie dat er een waarschuwing staat. Maar goed, portemonnee mee en mobiel en de rest, ach bijna niets waard haha. Het beloofde een hele wandeling te worden, wel 300 m en dat in één keer afleggen zal NIET eenvoudig zijn maar we doen ons best. En inderdaad na 300 stappen waren we bij een look-out point, een broer van keep-out en waarschijnlijk verre familie van mij maar dit terzijde. Het was gewoon weer een prachtige waterval en nog hoog ook en iedere keer denk je weer HOE regelt de natuur dat zo mooi voor ons!!

We konden ook nog 150 meter verder lopen naar het uitzichtpunt op de RIM, de rotswand en ook nog op het Daisy Lake in de verte. Waar we morgen weer langsrijden denk ik en wel een fotootje van maken. Op de 300 meter lange heen wandeling passeerden we nog grote borden met CAUTION (Engels voor Pas Op dachten wij) want we moesten een onbewaakte spoorwegovergang over. Dat was best spannend maar veilig heen én terug gepasseerd en zelfs nog even foto’s gemaakt van het spoor.

Op de heenweg passeerden we al een bordje Swim Lake rechtsaf dus nieuwsgierig als we zijn het pad maar eens ingelopen. Het begon makkelijk over een bospad maar ineens was daar een hele berg stenen en daar moesten we overheen. Het leek spannender dan het was dus dat gepasseerd. Weer heuvel op doorlopen en nog een paar rots klim oefeningen gedaan en zagen ook nog iets wat een beer of een hert heeft achtergelaten. Voor het gemak namen wij aan een hert, minder eng ook haha. Na een kwartiertje lopen kwamen we bij een prachtig en mooi meertje aan (Lake mag ook) met zulk helder water dat het niet echt lijkt.

Na een foto of 36 maar weer terug gaan klimmen en klauteren maar dat lukte allemaal en de Camper stond er ook nog en ramen en deuren waren gelukkig nog heel. Toen richting Whistler maar eerst even stoppen bij Tim Hortons, ik vergeet altijd de S erachter maar Yvon leest alles eerst door voor ik het durf te versturen en zij corrigeert mijn bergen spel-, taal- en stijlfouten, gelukkig anders moest je alles hardop lezen (zoals hij Haagse Harrie).

Na eerst een afslag te vroeg te hebben genomen toch bij Tim aangekomen en ik parkeerde de SRV wagen van bijna acht meter soepeltjes achteruit in op twee parkeervakken :-) Ik leer het nog eens. Koffie op terras met een heerlijk stukje citroencake erbij (ik val nog eens van mijn geloof!!) Het was rond half twaalf en vele Canadezen dachten ook koffie te halen bij Tim dus het werd best druk op de parkeerplek en een aso vond dat ik asociaal geparkeerd had, hoezo aso??? Vlug weg gereden en naar Whistler en in een keer goed en wederom naar de parkeerplaats waar ik nu maar 10 minuten in gevecht was met de parkeerautomaat, en ook dat lukte. Toen de wandelschoenen weer aan en richting skilift, waar gisteren wedstrijden waren voor de afdalers op de mountainbikes, de wedstrijden waren voorbij maar ….. Nu stonden er rijen voor de skiliften zoals wij vroeger in Oostenrijk gewend waren maar dat komt omdat de fietsers eerst hun fietsen in de fietsenstalling van de skilift moeten zetten en  daarna zelf snel in een stoeltje moeten gaan zitten maar het is een onwijs leuk gezicht. Vooral de hele kleintjes die in een downhill klasje zitten met een juf of meester ervoor en ze zijn soms een maar net een jaar of 7, prachtig. Verder gaat jong en oud naar boven om een afdaling te maken, erg leuk!!

Toen maar even wandelen en op koopjes jacht maar hier is er veel in de SALE (dat rijmt) maar niet goedkoop ondanks de gunstige dollar. En in alle winkels maak je een praatje met verkopers/sters, zo leuk en ik heb nog twee korte maar iets te korte (bijna sexy) broekjes gepast maar ze niet genomen bij die Lululemon winkel haha. Ook nog even koffie op het terras in de zon, het leek wel vakantie!! Het hele dorp doorgewandeld en ik heb nog maar een trui gekocht met iets van Canada erop, je moet wat want ik heb al teveel sportschoenen.

We moesten tanken dus even gevraagd waar dat kon en de meneer waarschuwde ons al voor de hoge benzine prijzen in British Columbia, want in Alberta (waar Calgary ligt) wordt veel olie gewonnen en hoeven ze geen Tax op benzine te betalen. De prijs in Calgary is $ 1,06 en in het goedkope Whistler $ 1,49, scheelt bijna niets dus maar weer 100 dollar er in gegooid. Vlak voor het tanken rustig geluncht in de SRV wagen, eten genoeg tenslotte.

Met een redelijk gevulde tank weer naar de campground gereden, we waren er bijna alleen en wilden buiten aan de koffie maar dat kon niet want één klein donker wolkje zorgde voor een onwijze plensbui. Terwijl jullie bijna wakker worden beginnen wij aan het avondeten en inmiddels schijnt de ZON weer uitbundig dus aan de picknicktafel mét uitzicht eten.

We hebben ook nog even een paar foto’s gemaakt bij het Whistler Olympische mascotte symbool, geloof ik of een Canadees hunebed volgens Yvon.

Morgen gaan we weer op pad richting Vancouver Island, eerst naar de Supermarkt, dan naar Horseshoe Bay (hoefijzer baai, zal wel een halve ronde zijn ….) en dan met de pont over naar Nanaimo maar daarover weet ik morgen meer te vertellen.

Een paar foto's erbij, geloof ik (nu wordt de dia-avond iets korter!)

Have a good day (zoals ze hier zeggen)