Walvissen!!

Door Weer naar Canada - 03-10-2021 02:42

Zaterdag 2 oktober Tadoussac

Toen de wekker ging hoorden we nog de regendruppels uit de bomen op ons dakje kletteren. Het waren dus de naweeën van de regen van de afgelopen nacht. Na het ontbijt bleek de lucht op te klaren en toen we richting het dorpje vertrokken was er al een flauw zonnetje! We gaan vaker op onze knietjes!!

In het dorp eerst enkele mooie historische gebouwen bezichtigd, o.a. een kerkje, een hotel en de eerste trading post uit 1600 !! Of het een replica is weten we niet maar het is indrukwekkend. Daarna naar een onderzoeksinstelling met een tentoonstelling van walvisskeletten etc. Ook enkele video’s gezien over het onderzoek en de preparatie van de skeletten. Een privé rondleiding van een mevrouw gekregen die uitlegde welke walvisskeletten we zagen en wat ze kunnen ontdekken aan zo’n skelet. O.a. de leeftijd van de walvis en de eventuele doodsoorzaak. Van de enorme skeletten die we zagen dachten we dat dit volwassen dieren waren geweest. Circa 9 meter lang zijn ze. We hoorden dat de meeste skeletten behoorden aan 3 tot 4 jarigen.

Hierna weer even terug richting dorpje om het postkantoor en een ATM te bezoeken. Via de plattegrond makkelijk te vinden, maar helaas: gesloten op zaterdag en zondag.

Toen maar een koffie genomen en langzaamaan richting de haven gelopen om in te checken voor de boot. We dachten dat er niet zo heel veel mensen mee zouden varen, maar opeens kwamen er 5 touringcars vol met medereizigers. In totaal stapten er ongeveer 350 mensen met ons in de boot. Na vertrek gingen we eerst nog naar een andere opstapplaats aan de overzijde van de Saguenay River om nog eens 150 personen mee te nemen. Behoorlijk grote boot dus.

De zon scheen nog steeds maar er waaide op het water een frisse tot zelfs koude wind. Gelukkig hadden we de kleding in 3 laagjes verdeeld, maar was toch nog fris.

Na een uurtje varen op de St. Lawrence River richting zee kwamen we in het gebied waar de walvissen zouden zijn. Eerst kwamen we een school Beluga’s tegen. Dit zijn kleine walvissen en helemaal wit. Omdat ze voor de boot langs gingen hebben we ze niet kunnen filmen en fotograferen.

Daarna brak het spektakel los. Een school Humpback Whales (bultruggen) gingen vlak bij de boot foerageren. Op deze plaats komt het zoute water van de zee en het zoete water van de St. Lawrence River elkaar tegen en schijnt een zeer goede groeiplaats te zijn voor krill. En daar komen deze bultruggen op af! Niet alleen trouwens de bultruggen, want er schijnen hier 6 soorten walvissen rond te zwemmen. We zagen ook nog een Minke Whale, maar daar zie je alleen de rugvin boven water verschijnen.

De bultruggen zwommen rond de boot en spoten waterfonteinen omhoog. Ook het duiken met als laatste de staart boven water was schitterend om te zien.

We hebben vroeger wel meer van dit soort tochten gemaakt en zagen dan de folders met de springende bultruggen. We geloofden nooit dat dat waar was, maar nu hebben we het gezien. Prachtig gezicht. Hebben het helaas niet kunnen fotograferen, want het is in enkele seconden voorbij, maar het staat op onze eigen harde schijf!!

Daarna moesten we nog een uur terugvaren en de zon was inmiddels verdwenen. Het werd behoorlijk koud, ondanks de drie laagjes kleding. Dus maar een koffie genomen om inwendig warm te blijven.

We hadden de camper illegaal geparkeerd op het parkeerterrein van het Tadoussac Hotel. Een zeer luxe hotel. Omdat de touringcars er ook stonden was ik maar zo brutaal om ons kleine campertje er ook neer te zetten. En ja hoor, hij stond er nog.

Dus terug naar de camping om na te praten bij een alcoholische versnapering.

M: We hebben zo genoten van deze dag, en wat zou het anders zijn geweest als het net zo geregend had als gisteren. We zijn wel soezelig van de boottocht, dus vanavond vroeg naar bed!

De Covid regels zijn hier best streng. Gedurende de gehele boottocht moesten we onze mondkap ophouden. De hele tijd met een beslagen bril gezeten. Tijdens het filmen maar afgezet, dan had ik nog een beetje kijk op onze wereld. Ook alle cafés etc. vragen om je QR code. Anders mag je niet gaan zitten. Koffie to go mag dan wel!!