tijdens de finale; donderdag 26 juni

Door Familie Volker - 29-06-2008 22:24

CANADA 2008

We hebben er lang naar uitgekeken en veel voorbereiding getroffen. Na onze Canada ervaringen in 2005 (Rocky Mountains, Alberta, Okanagan, Montana) willen we graag nog een keer op herhaling. Hoofddoel zijn de Orca's bij Vancouver Island, maar of dat lukt gaan we nog zien. Gelukkig is er daarnaast nog genoeg te zien en te beleven, dus dat gaat vast goed komen.

Donderdag 26 juni

Het is vroeg opstaan geblazen. Om 5.30 uur staan we al naast ons bed. De bagage staat al klaar in de hal en nu nog snel even iets eten en drinken, de laatste spullen opruimen en afsluiten en dan is het al bijna tijd om bij Wim, onze buurman, in de auto te stappen. Hij is zo vriendelijk om ons op dit vroege tijdstip af te zetten bij station Enschede. Mooi op tijd, want we kunnen zo doorlopen de Schiphol trein in.

Om iets voor zevenen vertrekken we, keurig op schema. Het valt op dat het al redelijk druk is in de trein en dat neemt ook alleen nog maar toe. Gelukkig hebben we prima zitplaatsen en de bagage boven onze hoofden op het rek. De treinreis gaat snel. Zonder overstappen kunnen we zo hartje Schiphol uitstappen. Vervolgens inchecken, maar hoewel we redelijk vooraan staan gaat dat nog niet zo heel snel. Maar goed, wachten duurt altijd lang.

Daarna nog voldoende tijd om nog rond te wandelen, koffie en soep te nemen en nog even tax free te shoppen. Helaas, de koers van de Bjorn Borgs zijn nog ongunstig. Twee voor dertig, da's een beetje te jouke voor twee onderbroeken. Ondanks de naam die boven de boord moet uitsteken. Onze (Thom's) eerste teleurstellende vakantieervaring dit jaar.

Iets aan de late kant, ongeveer met 30 minuten vertraging, stijgen we op. De omstandigheden zijn echter prima en de vliegreis vlot redelijk snel. Tien uur blijft natuurlijk lang maar met leesvoer, vliegtuigmaaltijden, af en toe een hazeslaapje voor de ouderen onder ons, Nintendo, muziek luisteren en suf rondkijken komen we de tijd prima door. Jammer dat het veelal bewolkt is dus de route is niet helemaal goed te volgen. Maar via de boordcomputer zien we dat we via Schotland, IJsland, Groenland en Noord Canada vliegen richting onze bestemming. Hier komen we lokale tijd om half drie aan. Een prima vlucht, niets op aan te merken. Vervolgens door de douane, bagage opsporen, mobieltje inschakelen (goh, we hebben verbinding) en op zoek naar een taxi. Er is een hele rij wachtenden voor ons, maar toch schiet het lekker op. Tulbanden zijn populair hier bij de taxichauffeurs, evenals hele lange baarden.

In ongeveer drie kwartier, het is al rush hour, rijden we naar ons hotel, hartje Vancouver. Voor de chauffeur geen probleem om dit snel te vinden dus kunnen we inchecken. Oei, dat duurt iets langer want wat blijkt, ze hadden ons twee dagen later verwacht. Foutje van Tioga, volgens de deskclerk. Gelukkig hebben ze nog een plekje vrij (wel twee kamers voor twee personen i.p.v. één vierpersoonskamer). Maar de volgende dag kunnen we alweer bij elkaar op een kamer, dus dit ongemak valt nog wel mee.

Om toch zoveel mogelijk te wennen aan het tijdsverschil gaan we, moe als we zijn, nog niet gelijk naar bed. Eerst nog even de stad in. Even de benen strekken, iets eten en dan.......

Met moeite slepen we ons door Gastown, de oudste stadswijk, waar Vancouver schijnt te zijn ontstaan. Na de beroemde stoomklok bewonderd te hebben gaan we op zoek naar een restaurant. Het wordt de Spaghetti Factory, waar we een heerlijke pasta / patat nuttigen. Het eerste Kokanee biertje (zeg maar bier in zo'n glas) gaat er prima in.

Dan zoeken we uiteindelijk toch maar ons bed op. Het is nu ruim 8 uur, dus we hebben er inclusief tijdsverschil zo'n kleine 24 uur opzitten. In slaap vallen kost geen enkele moeite......................