9 september: Ted & Ingrid heading East

Door Ted en Ingrid - 10-09-2015 06:35

Ted & Ingrid heading east.

Het is nu 7 uur ’s avonds en we zijn op RV Campground and Marina Lake Tulloch, zoals de naam al zegt gelegen aan een meer.

Het is nu af aan het koelen, maar nog steeds 36,5 graad. Gelukkig staat er een windje waardoor het buiten uit te houden is. Toen we hier rond half 6 aankwamen was het nog een paar graden warmer. Dit weer schijnt nog een aantal dagen aan te houden. Van onze Amerikaanse buren hier hoorden we dat de grote droogte die al lang aanhoudt een groot probleem is voor de inwoners van Californië. Zij mogen maar een kleine hoeveelheid water gebruiken en krijgen bij overschrijding zeer hoge boetes. Enkele meren in de omgeving zijn vrijwel opgedroogd en er zijn nog steeds op verschillende plekken bosbranden.

Vanochtend waren we vroeger wakker dan normaal omdat we wat gespannen waren voor onze eerst rit met de camper. We zijn we na een ontbijt bij Mums, een restaurant gerund door Japanners en verbonden aan het hotel, rond half 11 opgehaald door taxichauffeur Fahed, die ons gisteren ook al een paar keer gereden had. Voor, schrik niet, $ 102,- werden we naar Road Bear gebracht, ongeveer 40 minuten rijden. Daar was het al redelijk druk met mensen die campers kwamen halen en terugbrengen. We kregen uitgebreide instructies over hoe alles werkte. Dat wil zeggen, de mannen werden mee naar buiten genomen om kennis te nemen van alle technische details en de vrouwen kregen uitleg over het contract en waar we het beste boodschappen konden doen. Hoe rolbevestigend!

Onze camper bleek groter te zijn dan we hadden verwacht; we hebben het nog niet nagekeken maar hij is zeker 27 ft. en misschien zelfs groter.

De breedte is wel even wennen en ook het feit dat het linker pedaal nu de parkeerrem is. Gelukkig zit dit pedaal wat hoger en verder naar links. Als je al een nijging hebt om te koppelen sta je ineens op de rem. Ook niet helemaal de bedoeling.

Het duurde bijna 2 uur voordat we konden vertrekken, maar rond 1 uur konden we eindelijk op pad. Bij de Safeware (soort AH-XL) hebben we de belangrijkste voorraad ingeslagen en voor $ 22,- een telefoon met $ 15,- beltegoed, dankzij de kortingskaart die we bij Road Bear hadden gekregen, zodat we makkelijker en goedkoper in het binnenland kunnen bellen en beter bereikbaar zijn voor babynieuws.

Daarna hebben we 2 uur gereden naar de plek waar we nu zijn. Nadat we uit de omgeving van San Francisco weg waren hebben we grotendeels tussen landerijen en boomgaarden gereden. Het laatste gedeelte werd flink heuvelachtig en het gebied waar Lake Tulloch ligt is wat ruiger en erg mooi. Opvallend waren overigens de zeer veel roofvogels die we onderweg zagen.

We zijn van plan om morgenochtend vroeg te vertrekken richting Yosemite. Voordat we naar onze camping Upper Pines gaan willen we via de Tioga Pass naar Mono Lake rijden, waarna we deze weg weer terug moeten nemen naar Upper Pines. Alles bij elkaar ongeveer 5 uur rijden, maar met alle stops die er gegarandeerd zullen komen vanwege het landschap, verwachten we daar veel langer over te doen.

Daarna zijn we waarschijnlijk een aantal dagen uit de lucht, omdat in Yosemite geen WiFi is. Dus het verslag van de komende dagen volgt later.

NB: Het is nu half 10 en binnen is het 32 graden; buiten nog warmer. Toch maar even de airco aangezet.