19 september: Wonderschoon Bryce.

Door Ted en Ingrid - 20-09-2015 05:59

Vannacht was het koud! Hier in Bryce Canyon kan tussen de hoogste en laagste temperatuur een verschil zitten van 27 graden. Dit betekent dat het ’s avonds snel afkoelt en het ’s nachts heel erg koud wordt. Vannacht was de buitentemperatuur slechts 1 graad en in de camper zakte de temperatuur terug naar 9 graden.

Na het ontbijt, in de zon, zijn we met de shuttlebus naar het Visitor Centre van het National Park gegaan. In het Visitor Centre is een interessante film te zien over het ontstaan van de Canyon. Het is een lang verhaal, maar in het kort komt het erop neer dat door het rijzen en dalen van de aardkorst er door het afzetten van sedimenten de kenmerkende lagen zijn ontstaan. In dit gebied is het vele malen afwisselend land, zee en meer geweest. Daarnaast zijn er door aardbevingen allerlei breuken ontstaan. Dit speelde zich vele miljoenen jaren geleden af. Bryce Canyon is verder een product van erosie.

Door de inwerking van water, ijs en wind zijn de diverse hoodoo’s ontstaan, de puntige vormen die hier zichtbaar zijn. Dit is een proces wat nog altijd doorgaat.

Vandaag zijn we met de shuttlebus langs een drietal uitzichtpunten gegaan en hebben we urenlang genoten van het prachtige uitzicht.

Op de terugweg naar de camping troffen we een ranger die we gisteren hebben ontmoet bij, ja, we geven het toe, een heuse westerndiner show. Dit was een show met lassodraaien, knallende zwepen, jongleren met pistolen en western muziek. Met schaamrood op onze kaken geven we toe dat we hier ook nog genoten hebben. Dit werd deels veroorzaakt door het Amerikaanse gezelschap bij wie we aan tafel zaten en met wie we gezellig hebben zitten praten. Zij werken als vrijwilliger een maandlang in Bryce Canyon Visitor Centre. Een van hen was de ranger die we vanmiddag tegen kwamen. Hij gaf ons de tip om de 18 mijl lange Scenic route te volgen, langs nog meer uitzichtpunten. Dat hebben we gedaan en we hebben daar geen spijt van.

We hebben een aantal foto’s toegevoegd om te laten zien hoe mooi het was. In werkelijkheid is het echter nog vele malen mooier dan op deze foto’s.

Aan het eind van de dag hebben we nog een uur staan kijken, en Ted staan filmen, om te proberen een zonsondergang boven Bryce Canyon vast te leggen.

Op de terugweg naar de camping hebben we nog twee soorten herten gezien, namelijk het muildierhert

en de gaffelbok, ook wel gaffelantilope genoemd.

Morgen gaan we verder naar Capitol Reef, waar we een nacht zullen blijven. Daarna vervolgen we onze reis naar Arches National Park. We hopen in beide parken te kunnen kamperen. Als dat lukt, zullen we de komende dagen geen WiFi hebben.