21 september: Non-stop naar Arches.

Door Ted en Ingrid - 22-09-2015 07:48

Vanochtend tijdens het ontbijt werden we verrast door een aantal wilde kalkoenen op de camping.

We waren vroeg opgestaan, omdat we rond de middag wilden aankomen in Arches National Park. Het plan was om te proberen een plek te krijgen op Devils Garden Campground in het park zelf. Volgens de site van Tioga zou het namelijk niet mogelijk zijn om hier te reserveren. Dit bleek echter niet te kloppen; het is noodzakelijk om een half jaar van te voren te boeken. Aangezien het erg druk was met campers in het park, hebben we gebeld met Canyonlands RV Resort & Campground aan de hoofdweg in Moab en hier was het nog mogelijk om een plek te krijgen voor 3 nachten.

Omdat we zo snel mogelijk naar Arches wilden rijden, hebben we de snelste route genomen. Dit om te voorkomen dat we weer heel vaak zouden stoppen onderweg om foto’s te maken. Behalve een paar foto’s van het oude schoolgebouw in Fruita en van de petroglyfen op de rotsen aldaar, hebben we onderweg alleen maar rijdend wat foto’s gemaakt.

Na het verlaten van Capitol Reef hebben we voornamelijk door woestijnlandschap gereden, omgeven door grijze, bruine en later ook roodbruin gebergte. Na Hanksville leek de weg wel getrokken met een liniaal. De enige afwisseling was af en toe een brug over een rivierbedding zonder water en soms op een wat vruchtbaardere plek een boerderij.

Uiteindelijk waren we tegen 12 uur in Arches. Na het telefonisch reserveren van de camping zijn we eerst naar het Visitor Centre gegaan waar een vriendelijke ranger ons uitlegde welke mogelijkheden voor ons geschikt waren bij een bezoek aan Arches. Na het zien van de informatiefilm over het ontstaan van dit park gingen we op pad.

In eerste instantie over een lange steile weg met haarspeldbochten naar boven. Daarna verder over een weg van 29 kilometer met een afwisselend landschap. Niet alleen arches (bogen), waar de naam van het park naar verwijst, maar ook balancerende rotsen, hele smalle rotsen, rotsen gelijkend op mannetjes, ofwel rotsen in alle soorten en maten. Al deze rotsen in dezelfde mooie roodbruine kleur. Afgewisseld met woestijnlandschap met hier en daar wat sparren en jeneverbessen op een roodbruine ondergrond. Het was adembenemend mooi.

We hebben vandaag twee wandelingen gemaakt. De eerste was naar Broken Arch en de Sand Dunes, waar je tussendoor kunt lopen over rood heel fijn zand naar de Sand Dune Arch.

De tweede was naar Landscape Arch.

Ook hebben we de Balanced Rock gezien.

We hebben vandaag ook wat foto’s van ‘wildlife’ aan onze collectie toegevoegd.

Zoals een hagedis,

de eerste echt wilde muildierherten,

een heuse chipmunk (aardeekhoorn),

en heel onverwacht, een gopherslang van 1,5 meter lang. Deze slang is niet giftig, maar hij blijft je bijten zolang je deze slang bedreigt.

Morgen gaan we opnieuw naar Arches voor enkele wandelingen naar arches die we nog niet gezien hebben.