2 oktober: Grandioos afscheid van de Grand Canyon en een ‘taste of Route 66’.

Door Ted en Ingrid - 03-10-2015 05:21

Vanochtend zijn we om 7 uur vertrokken om maar zeker op tijd bij het vliegveld te zijn. We waren er om 8 uur en na een ontbijtje in de camper hebben we ons gemeld. De hal zat al vol vlieglustige en soms gespannen toeristen te wachten voor hun helikoptervlucht.

Op beeldschermen werd een filmpje vertoond met veiligheidsinstructies, inclusief hoe om te gaan met het zwemvest. Lijkt een beetje overbodig boven de Grand Canyon.

Nadat een foto gemaakt werd door een medewerker werd onze plaats in de helikopter aangewezen, de riemen werden vastgemaakt en we waren klaar voor ‘take off’.

De eerste 5 minuten vlogen we over de beboste hoogvlakte van de South Rim waarbij langzaamaan de Grand Canyon steeds meer in beeld kwam. Plotseling viel de hoogvlakte onder ons weg en vlogen we boven de Grand Canyon.

Het uitzicht was adembenemend.

Ook als je boven de canyon vliegt is het nog steeds moeilijk om te bepalen hoe onmetelijk groot de canyon is. We zijn recht op een klif afgevlogen, die dichtbij leek, maar het duurde een aantal minuten voordat we er uiteindelijk waren.

Na ongeveer 3 kwartier vliegen, waarbij we meer dan 70 mijl hebben afgelegd, namen we afscheid van de Grand Canyon en vlogen terug naar de airport.

We hebben overigens geluk gehad dat we zo vroeg konden vliegen, omdat de wind al weer aardig aanwakkerde. De piloot verwachtte dat vluchten later op de ochtend gecanceld zouden worden.

Hierna zijn we vertrokken naar Needles in Californië. Na een lunch in Williams, in Smokey’s Restaurant, waar we heerlijke wraps hebben gegeten en de zalige frieten maar hebben laten staan omdat het teveel was, zijn we doorgereden naar Kingman. Beide plaatsen zijn bekende plaatsen op Route 66. Na Kingman zijn we, om de sfeer te proeven van Route 66, naar het plaatsje Oatman gereden.

Het eerste deel daarvan loopt door bergachtig woestijngebied, waarvan de bodem zwart gekleurd is en bedekt is met zwarte rotsblokken (graniet). Resten van een vulkanisch verleden. De smalle, steile weg, met diverse haarspeldbochten gaat via de Sitgreaves Pass (3350 voet) naar het verschrikkelijk toeristische plaatsje Oatman,

bekend om de ezeltjes

en het Wild West Decor.

Deze nacht staan we met onze camper op de KOA-campground in Needles, aan de rand van de Mohave Desert. Deze plaats is bekend om zijn extreem hoge temperaturen. Het grootste verschil tussen dag en nachttemperatuur was in juli 2006; een maximum van 49 graden en een minimum van 38 graden. In augustus 2012 viel er tijdens een onweersbui regen met een temperatuur van 46 graden. Gelukkig is het nu (8 uur ’s avonds) helemaal helder en nog maar 29,5 graad.