Maandag 15 mei 2017: Waterton National Park

Door De Bruin & Zoon - 16-05-2017 17:53

Vandaag een prachtige dag. Volop zonneschijn, veel minder wind, en het is helder. Onze rondrit door het nationaal park voert door een indrukwekkend berglandschap.

We beginnen bij de Bison Paddocks. Vlak achter de parkingang voert een lus door de Bison Paddocks, waar een kleine kudde prairiebisons op de heuvelige steppe graast. De plek is pittoresk, met de Bellevue en Galway Mountains op de achtergrond. En het belangrijkste, we spotten de bisons. Eerst op aanzienlijke afstand, waarna we over een klein heuveltje ineens oog in oog staan met deze kolossen. In de verte zien we ook nog een wolf.

Vervolgens rijden we richting VS. Niet om de grens over te steken, maar om bij het Chief Mountain Viewpoint te komen. Wederom een prachtig vergezicht over de omringende bergwerled met i de diepte de donkerblauwe meren.

Dan een klein stukje naar de Red Rock Canyon. De weg ernaartoe onderstreept het best waarom Waterton Lakes National Park zichzelf afficheert met de slogan "Where The Mountains Meet The Prairie". De Red Rock Parkway door de Blakiston Valley is in totaal 14 kilometer lang, bochtig en op sommige plaat­sen smal. Onderweg passeren we bergweiden met wilde bloemen en hangende valleien en hebben we een prachtig uitzicht op de omringende bergpieken. Red Rock Canyon aan het einde van de weg, is een ravijn waar een bergstroom zich een baan gewerkt heeft door diverse lagen gesteente. Er is een rondwan­deling van 700 meter door de canyon. Iets verderop liggen nog de Blakiston Falls.

We rijden terug naar de Waterton Valley en slaan vervolgens de Akamina Parkway in naar Cameron Lake. De weg is op sommige plaatsen smal en steil. Nadat we door een nauwe kloof vlakbij het dorp gereden zijn, komen we in een breed U-vormig gletsjerdal en volgen we de Cameron Creek. Na 7 km pas­seren we de Discovery Well National Historic Site, waar in 1902 de eerste oliebron in West-Canada aangeboord werd. Iets verderop worden we tegengehouden. We mogen niet verder, er wordt gewerkt aan de weg, en het meer is onbereikbaar.

Terug op de camping worden we al vrij snel weer omringd door herten en deze keer ook een kudde dikhoornschapen. Later op avond bezoekt een zwarte beer nog de camping. Als we ’s avonds nog een wandelingetje door het dorp maken worden we ook weer omringd door herten en dikhoornschapen. Ze zijn een onderdeel van het straatbeeld en grazen in alle rust verder.

Morgen gaan we via de Cowboy Trail richting Calgary.