Boeken & voorbereiden

Door Alfred & Roy - 14-07-2019 00:39

GEBOEKT!

Na vele jaren fantaseren over een roadtrip door de USA, is dan eindelijk onze droom uitgekomen! Of nou ja, over 233 dagen begint deze droom pas, alhoewel de voorpret natuurlijk ook meetelt. In april 2018 hebben we voor het eerst de informatiemiddag bij TiogaTours bezocht. Na het zien van de prachtige foto’s en films wisten we het zeker: we gaan!! Na het krijgen van twee verschillende offertes (in april konden we alleen een offerte krijgen voor zomer 2018),  hebben we in november 2018 een afspraak gemaakt om de laatste puntjes op de i te zetten. Van tevoren hebben we de hotels uit beide offertes vergeleken, reisverslagen van TiogaTours gasten gelezen, een aantal excursies uitgezocht en globaal de route bepaald. De meeste excursies moeten een tijdje van tevoren al worden geboekt, aangezien we in het hoogseizoen zitten, maar we besluiten hiermee te wachten tot in het voorjaar. We willen namelijk niet teveel ‘vastzitten’ aan al die geplande dingen. De hotels staan allemaal al vast, dus een beetje flexibiliteit voor andere dingen, is wel fijn.
Eén van onze wensen is om onze roadtrip te beginnen met 3 dagen Chicago, maar is dit qua vluchtprijs wel slim? Om op deze vragen een antwoord te krijgen, maakten we een afspraak met Karin van Tioga. Hierin konden we onze laatste wensen uitspreken en de laatste hotels vergelijken. Het bleek dat, 3 dagen Chicago, qua vluchtprijs 350 euro per persoon goedkoper was, dan een rechtstreekse vlucht naar San Francisco: ‘Ka-ching'! Na anderhalf uur zat de hele reis in kannen en kruiken, en konden we officieel boeken! De voorbereidingen kunnen beginnen! Gelukkig hebben we nog 7 maanden om dit te doen!
Rectificatie: Helaas moeten we nog 7 maanden wachten L

Voorbereidingen:
Inmiddels zijn we al een aantal maanden bezig met de voorbereidingen. Deze voorbereidingen bestaan voornamelijk uit het herhaaldelijk kijken van ‘Bassie en Adriaan op reis door Amerika’. We hebben hier al veel leerzame tips uit meegenomen. Zo is het bijvoorbeeld niet verstandig om koelvloeistof uit je radiateur te halen en daar middenin de woestijn je afwas mee te doen. Daarnaast is het ook af te raden om een ‘boem’ te maken, in nat cement te gaan staan, secondelijm aan de deurklink van de auto te smeren en een rode neus op te zetten :-P.

Daarnaast hebben we ons over een gigantische drempel heen moeten zetten. We hadden namelijk besloten om naar een ANWB winkel te gaan. Je weet wel, zo’n winkel waar alles, maar dan ook alles vreselijk lelijk eruit ziet.  Op een koude voorjaarsavond eind maart, was het dan zo ver. Eenmaal aangekomen parkeerden we onze fiets en liepen we, enigszins schichtig, de winkel binnen. We vielen van de ene verbazing in de andere. Jassen, koffers, kleding, mutsen, Nordic Walking stokken, navigatiesystemen, opladers, wegenkaarten, armetierige kookstelletjes, dingen die je 25 keer kunt opvouwen om ze klein mogelijk te maken, en ga zo maar door. Het ene nóg lelijker en felgekleurder dan het andere. De meeste dingen hoop ik echt nooit nodig te hebben! Dit alles nog zag er nog vreemder uit door de personen die deze winkel bezochten. Als je googelt op ANWB-mensen, snap je precies wat ik bedoel :-P. (of bekijk de sketch van Brigitte Kaandorp ‘het ANWB echtpaar’  https://www.youtube.com/watch?v=ArOnn1tWzFc ).

Enfin, doelgericht liepen wij, nadat we 7(!) personeelsleden hadden omzeilt, af op de kassa. Alfred had namelijk via de webshop wandelschoenen besteld. Aangezien maat 47 haast nooit op voorraad schijnt te zijn, moest het op deze manier. Gelukkig bleken ze te passen, en konden we ze meenemen. We besloten nog even bij de reisgidsen te kijken. Eerlijkheid gebiedt mij hierbij te zeggen, dat er tóch leuke dingen in deze winkel waren. Toch vraag ik me al jaren af waarom alle kleding, schoenen en zelfs sokken, zo vreselijk lelijk moeten zijn. Comfort kan toch ook mooi zijn? Adidas of Nike die leuke wandelschoenen maakt. Een handige wandelrugzak van Prada of een regenjas van G-star. Hoe moeilijk kan het zijn!

Op mijn verjaardag heb ik, van Alfred, de Lonely Planet ‘West USA’ gekregen. Een cadeau waar hij waarschijnlijk blijer mee is dan ik, alhoewel ik het stiekem natuurlijk wel heel leuk vind! Ik denk dat dit een stiekeme wraakactie is van de prachtige kerstboomverlichting op de buitendeur, die ik hem met sinterklaas had gegeven. Deze wilde ik namelijk zelf heel graag, dus heb ik hem aan Alfred cadeau gedaan J.  Rest mij nog wel te vermelden dat Alfred dit gulle cadeau had gekocht met een boekenbon, die hij zelf eens had gekregen. Lief hè ;-)😊
Toch is het bladeren in deze reisgids zeker de moeite waard en krijgen we steeds meer zin om te gaan!

Precies 3 maanden voor de datum van bezoek, gaan de kaarten voor de excursie naar Alcatraz in de verkoop. Op een donderdagochtend, half april, kropen we achter de laptop om deze te boeken. We wilden heel graag de allereerste tour in de ochtend. Hiervoor blijken 200 tickets te zijn. Nadat het niet helemaal lukte met het reserveren van deze kaartjes in onze browser, bleken er na een half uurtje nog 135 over te zijn. Op tijd reserveren is dus geen overbodige luxe. De overige excursies die wel wilden doen hadden we, tot dan toe, ook nog niet geboekt. We besloten direct ook een halve dag te gaan raften in Moab, een tour in Monument Valley onder leiding van een Navajo Indiaan te boeken en de Universal Studios te gaan bezoeken. Tot dusver geen problemen. Tot onze spijt bleek de Antelope Canyon tour, tot in september, al helemaal te zijn volgeboekt. Ook andere sites konden ons humeur niet positiever krijgen. Hierop was ook alles al volgeboekt. Nadat we contact hadden gehad met TiogaTours, konden zij een aantal dagen later bevestigen dat er uit de krochten van hun internet gelukkig nog 2 plekjes vrij waren voor de Lower Antelope Canyon. Laat de vakantie nu maar komen!