Dag 33 - San Francisco

Door Alfred & Roy - 16-08-2019 17:23

Deze ochtend sliepen we, voor ons doen, een beetje uit. De wekker ging pas om 8.30 en zetten we onze bubbelbadtraditie voort. Voor het laatst helaas, want in San Francisco hebben we een hotel midden in de stad, zonder zwembad. Bij het zwembad was nog niemand, dus konden we lekker relaxen. Ik was wakker geworden met een zere rug, dus de bubbels deden goed. Hierna douchten we en liepen we naar de ontbijtgelegenheid van het restaurant. Dit keer zat het niet bij de prijs in, maar onze bananen en yoghurtjes waren op en we wilden deze ochtend relaxed beginnen.
Het ontbijt was prima maar er was voor een Hilton hotel, niet overdreven veel keuze. Rond 10.15 hadden we alles ingepakt en kon de laatste reisdag, met de auto, beginnen.

We reden verder via de Highway 1. Eerst vlak langs het strand en door de duinen maar al snel reden we iets verder het binnenland in. Hier is de grond erg vruchtbaar want overal groeiden groenten en fruitsoorten. Honderden mensen waren bezig om alles, met de hand, te plukken. Kersen, aardbeien, kool, artisjokken en ga zo maar door. Een leuk gezicht om te zien… Langs de weg stonden overal kraampjes waar je dit alles kon kopen. Aangezien we hier nog maar 2 dagen zijn, stopten we niet.

Na een erg leuke route van twee en half uur, kwamen we aan in San Francisco. We besloten naar de Golden Gate bridge te rijden aangezien het te vroeg was om naar ons hotel te gaan. Deze keer was er geen mist, want er blijkt hier een hittegolf te zijn. De temperatuur is voor SF, met 28 graden, erg hoog! Vinden we helemaal niet erg natuurlijk😉. Onder de brug parkeerden we de auto en liepen richting een platform in het water. We bewonderden de prachtige brug en schoten wat foto’s. Er stond nog één ding op ons verlanglijstje: met de auto door Lombardstreet. Het alom bekende straatje, hebben we 4 weken geleden al bekeken, maar nu wilden we dit met de auto doen. De wegen hiernaartoe waren steil, heel steil! Zonder automaat (auto), is dat niet te doen. Op  alle kruispunten moet je stoppen, maar kun je niks doen doordat je zo naar achteren hangt en je motorkap ervoor zit. Op goed geluk trok ik voorzichtig op… Het was trouwens erg leuk om deze straten te rijden: heerlijk! Bij Lombardstreet was het heel druk. Tientallen mensen stonden, midden op de weg, foto’s te maken. Wij moesten erdoor, maar enkele Aziaten gingen maar moeizaam aan de kant. We ontweken ze en reden naar beneden. Niet heel spectaculair maar wel leuk!

Ons hotel lag op 8 minuten rijden. Voor het hotel vonden we een plekje waar we eigenlijk niet mochten staan. We wilden daarom snel inchecken. De man achter de balie was erg vriendelijk en nam rustig de tijd. Hij vroeg waar we vandaan kwamen, wat we gingen doen en hoelang we bleven. Hij vond Nederland (zoals iedereen hier) héél leuk. Hij zag dat we een standaard kamer hadden met een klein bed. Blijkbaar zag hij dat we best lang zijn en daarom kregen we een gratis upgrade met een groot bed. Hij vertelde ons dat we geen sleutel kregen, omdat deze kamer op stemherkenning werkte. We trapten er bijna in… Alfred zeulde alles snel uit de auto, terwijl ik de laatste dingen regelde en we brachten onze zooi, voor de allerlaatste keer, naar boven. Onze kamer op de 7de verdieping was erg mooi! We zaten op een hoek en hadden daardoor aan twee kanten ramen. Het was schoon en erg netjes! Zeker een aanrader dit hotel. Snel liepen we terug naar de auto, want deze moest worden teruggebracht naar het autoverhuurbedrijf ‘Alamo’. Bij een dichtstbijzijnd tankstation vulden we voor de laatste keer de tank en reden naar de parkeergarage. Op de 3de verdieping zat een vriendelijke vrouw en we leverden de sleutels in. Ze liep naar de auto, en liep er vluchtig omheen (wat niet al te makkelijk ging, aangezien ze een Amerikaans figuur had). Ik vertelde netjes dat er achterop de bumper wat krasjes zaten, aangezien er ergens een auto tegen ons aan had gereden terwijl wij in een winkel waren. Dit was geen probleem. Ze noteerde de kilometerstand en binnen 3 minuten was alles klaar. We kregen netjes een bonnetje en konden vertrekken.

We liepen terug naar ons hotel en dronken bij het restaurant naast ons hotel, een glaasje Cava. Het was immers Happy-Hour en we moesten ons inlevermoment vieren. Daarnaast hadden we de hele dag op de radio reclamespotjes gehoord met ‘Wednesday: Wineday!’ De jongen die ons serveerde, ging uiteraard een gesprek aan. Hij vertelde dat hij vorig jaar in Nederlands was geweest. Amsterdam, Utrecht, Amersfoort en Terschelling. Hij had heel graag een wadlooptocht gedaan maar was iets te laat uit bed gegaan. Aangezien hij nog geen 1.60 lang was zou dit waarschijnlijk een zware, en vooral natte, tocht zijn geweest. Hij grapte dat hij dan waarschijnlijk door de gids gedragen moest worden. In dit restaurant bestelden we ook een klein hapje: gefrituurde hapjes met Parmezaanse kaas. De smaak van de kaas was ver te zoeken, maar ach, bij een wijntje smaakt alles😊. We rekenden af en liepen terug naar ons hotel.

We kwamen op onze kamer en douchten ons. Een ware belevenis. De douche was goed en de straal erg lekker. Vanonder de douche hadden we een geweldig uitzicht over de stad. Er zat namelijk een raam in, welke lekker openstond. Aangezien in de omgeving de gebouwen wat lager zijn, kon er vast niemand naar binnen kijken. En anders hebben ze pech😉.
Vanavond wilden we weer graag in de buurt Castro eten. Vier weken geleden is deze gezellige wijk ons goed bevallen. We regelden een Uber en werden bij ‘onze vlag’ afgezet. We aten een hamburger bij Hamburger Mary’s. Je kon hier je eigen hamburger samenstellen. De hamburgers waren overheerlijk! De beste die wij tot nu toe hebben gegeten. We vroegen om de rekening en kregen deze in een bling-bling stiletto; hilarisch! Op weg naar dit restaurant hadden we een barretje gezien waar het op elke woensdag de hele dag happy hour is. Alle biertjes voor 3 dollar.
We besloten om hiernaartoe te gaan. Het was er gezellig druk. Via een achterdeur kon je naar buiten. Een soort patio doemde op. Verlicht met allemaal leuke lampjes, kleurtjes en vlagjes. Aangezien het een erg zwoele avond was, was dit geweldig. Na twee biertjes hielden we het voor gezien, en pakten een uber terug naar ons hotel.

Onderweg reden we nog even door de wijk waar een oude man, compleet naakt, op een pleintje tegen een lantaarnpaal stond geleund. Bijzonder. Dit beeld komt niet in ons collectief geheugen.
In het hotel gingen we al snel slapen, want morgen is onze allerlaatste (hele) dag in Amerika…

Hotel: Carlton, Sutterstreet S.F
Gereden: 127 mijl (204km)
Gelopen: 5,9km
Totaal gereden deze reis: 3732 mijl (6006km)
Uitgegeven aan benzine: 370 dollar (€333)